High-tech köken.

Idag läste jag en artikel på aftonbladet om det nyta high-teck köket som är på ingång där ugnen har en inbyggd kokbok, fläkten är utrustad med dvd, kyl och frys med plasmaskärm och trådlöst nätverk. Det är alltså tänkt att köket ska bli ett slags medie-center med tv och hela köret. Milde himmel! Här börjar min väldigt konservativa sida titta fram.
Okej, vissa saker är väl kanske bra saker som dom hittar på. Men jag förstår inte vitsen med att ha vare sig tv, trådlöst nätverk, dvd och sånna saker i ett kök.

I ett kök tillreder man mat, äter mat och diskar. Och när man äter mat så sitter man inte och tittar på tv, dvd eller surfar på nätet samtidigt. Vid matbordet sitter hela familjen samlad och pratar med varandra.
Iallafall är jag uppvuxen på det viset för det är kanske den enda lilla tid man har att hinna träffa alla samtidigt för sen sticker var och en iväg åt sitt håll och gör nåt annat.
Den ena har träning, den andra ska vara med en kompis, en har läxor att göra, mamma ska lägga minstingen och pappa får ta hand om disken.
Vi fick aldrig sitta inne i tv rummet och äta mat framför tvn. Det är varken nyttigt eller roligt för den delen heller.
Men det här håller visst på att ändras nu verkar det som. Nu ska man inte längre samtala med varandra, nu ska man proppa i sig maten samtidigt som man glor på tv, dvd och surfar på nätet istället.
Helt galet tycker jag! Men inte vet jag, jag är väl gammalmodig kanske.

Här är artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4144521.ab

Kommentarer
Postat av: Gunsan

Hihi :-)

Lite gammalmodig kanske...

Till och med mormor har ju TV i köket. Hon tittar när hon lagar mat, hon tittar när hon äter, hon tittar när hon diskar.

Men lite rätt har du. Vid matbordet är det umgås som gäller.

2009-01-09 @ 16:21:49
URL: http://gunsansrum.spaces.msn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0