Nu är det vår.

Det har varit soligt och varmt här i snart två veckor och folk har pratat om att nu är det vår.
Men jag har inte hållit med om det. Det finns tre vårtecken enligt min mening.
Och förra veckan kom det allra första vårtecknet: Gatorna blev sopade!
Det går att ta en promenad utan att höra hur det rasslar och krasar under fötterna efter allt grus.
Det enda som hörs är vårfåglarnas kvitter. Hur juvligt är inte det?
Och igår kom det andra vårtecknet: Den plötsliga längtan efter att få känna lukten av saltvattnet vid havet infann sig.
Det är väl den gamla sjömannen i mig som vaknar till liv efter vintern.
Och idag kom det tredje och sista vårtecknet: Jag hörde fiskmåsarna för första gången.
Visserligen har dom väl varit här ett tag och med all säkerhet har dom skränat, men jag har inte hört dom förrän idag. 
Jag och Maud var nere på stan och skulle gå över en livligt trafikerad gata, men så träffade hon på nån som hon stannade och pratade med en stund.
Jag stog en bit ifrån och hörde inte ett ord av vad dom pratade om på grund av allt oljud från bilarna.
Och så plötsligt försvann alla ljud runt omkring och jag hörde fiskmåsarna.
Det var så fantastiskt att bara stå där och höra dom skräna och ingenting annat.
Jag har verkligen saknat att höra dom.
Och jag kan för en gångs skull hålla med alla andra som säger att NU är det vår.









Kommentarer
Postat av: läsare

jag håller med dig, nu är det vår. håller klart med om det med gruset på vägarna (även om jag helst inte håller med dig) koltrastens sjungande på morgnar o kvällar är ett skönt tecken för mig, har inga fiskmåsar här. sen börjar det synas på klädseln

folk bär. fast jag tittar ut nu o funderar på varför jag sitter här och inte ute....nu måste jag ut o titta efter sommar tecken..för tidigt eller..

2008-04-25 @ 12:33:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0