Lägenhetsbrand.

Jag vet inte ens hur jag ska inleda det här inlägget.
Jag satt vid datorn och chattade med en kompis och det blev väl en smula sent. Klockan var väl ca 00.45 när jag började på att göra kväller. När jag stog inne i badrummet hörde jag plötsligt hur en kille skrek och hade sig ute på gården och jag tänkte att nu är det väl några grannar som är osams eller nåt sånt. Sen hörde jag plötsligt sirener som tutade och det lät fanimej som att det var på gården. Jag tänkte att nu är det ambulansen och gick ut på glasverandan för att kolla.
Men jag tvärvände och kutade tillbaks in i lägenheten och sparkade Tony ur sängen med orden: Det brinner!

Han for upp ur sängen fort som attan och följde med ut på glasverandan och såg att lägenheten längst bort på övervåningen i huset mitt emot brann. Det var riktigt otäckt att se all denna rök och brandmännen som sprang fram och tillbaks hela tiden. Hon som bodde där i lägenheten fick räddas med stege. Jag fick panik och bara stog och skakade, mådde illa och ville spy om vartannat. Jag var livrädd att det skulle slå upp lågor genom taket och att det skulle bli risk för att vårat hus också skulle börja brinna. Inte blev det bättre när killarna började kuta runt och knacka på dörrar och sa att hela det där huset skulle evakueras och alla som bodde där skulle samlas i kvarterslokalen.

Efter två timmar lyckades dom få branden under kontroll iallafall och nu håller dom väl på att packa ihop och far här ifrån.
Jag är bara så himla glad att min bror inte bodde kvar i lägenheten under den som brann! Däremot tycker jag synd om min klasskompis som flyttade dit efteråt. Hans lägenhet är väl både vatten och rökskadad helt och hållet vid det här laget.
Som tur var så var han inte hemma och katterna var ute när det här hände så allihopa är iallafall oskadda.
Men det är många grannar som är väldigt chockade och rädda. Inte bara vi på den här gården utan folk från dom andra gårdarna också så det är nog ett flertal som inte får nån vidare nattsömn inatt.
Jag lär väl inte kunna somna än på ett bra tag efter det här...... 


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Usch! Men vilken tur ni hade som klarade er så bra och inte behövde evakueras.

2009-07-02 @ 16:47:43
URL: http://emoen.blogg.se/
Postat av: Gunsan

Usch, ja! Det är otäckt när det brinner. Känner fortfarande obehag när jag känner brandlukt sedan grannens hus brann ner till grunden. Det är många år sen nu men känslan sitter kvar...

Skönt ändå att ni inte behövde evakuera och att ingen kom till skada.

2009-07-02 @ 20:27:14
URL: http://gunsansrum.spaces.msn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0