Prov och juldikt.

Imorse klockan åtta gjorde jag grammatikprov i engelska. På Onsdag eftermiddag, efter julkonserten får jag reda på vad jag får för slutbetyg.
Idag på mattelektionen räknade varken Pv eller jag ett enda tal.
Vi satt och skrev en julsång istället. Fast det blev en juldikt innan allt var klart.

Det är julaftonskväll
vi väntar på tomten, han är så snäll.
Och alla tända ljusen glittrar i fönstren.
Barnens ögon tindrar och snön faller.
Paketen ligger under granen.
Barnen undrar vems är det stora paketet
och pappa frågar när kommer maten?
Det är julaftonskväll.
 
Mamma stressar runt.
Släkten kommer snart.
Skinkan bränns och katten äter upp laxen.
Mormor kommer med julbocken.
Han är redan stupfull och snubblar över granen.
Pappa bjuder på en snaps och säger :
- Snart är det mat.
Det är julaftonskväll.
 
Barnen bråkar och slåss om paketen.
Mamma säger, var nu snäll annars kommer inte tomten.
Potatisen kokar torrt och köttbullarna bränns vid.
Det är julaftonskväll.
 
Barnen skriker nu börjar Kalle och vrider upp volymen.
In rusar morbror Karl, snubblar över bordet så det stänker glögg överallt.
Det är julaftonskväll.
 
Resten av släkten anländer.
Farmor, farfar, faster Agda, moster Stina och farbror Albin.
Pappa sticker in huvudet i köket och frågar:
- Är maten klar?
Det är julaftonskväll.
 
Mamma svarar missnöjt:
- Ja, gå in och sätter så kommer jag med Janssons.
Alla sitter hungriga vid bordet och mamma kommer in,
halkar på glöggen och tappar maten i knät på farbror Albin.
Han studsar upp och vrålar.
Det är julaftonskväll.
 
Alla sitter och äter det som finns kvar.
Farmor utbrister: - Vad GOTT det var!
Mamma brister ut i gråt och stänger in sig i sovrummet.
Farfar sover i soffan och julbocken smiter över till grannen.
Barnen väntar på tomten och pappa tar en sup.
Det är julaftonskväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0